ЄДНАЙМО ДУШІ СЛОВОМ КОБЗАРЯ!

ЄДНАЙМО ДУШІ СЛОВОМ КОБЗАРЯ!

9 березня Україна відзначає 209 річницю від дня народження Тараса Шевченка.
Як познайомити молодь із геніальним поетом, трибуном, батьком нації, щоб вона бачили живу людину, а не рядки підручника? Як подати творчість поета сучасно і нешаблонно?
Розв’язати цю проблему допомогла робота над проєктом створення відео у рамках онлайн-марафону “Єднаймо душі словом Кобзаря!” ,присвяченого пам’яті Тараса Шевченка. Організатор- Державна установа ” Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти”.
Представляю творчий колектив проєкту: це студенти групи ВМ-221 ВСП »Вільногірський фаховий коледж УДУНТ» Анастасія Олешко (читання тексту) та Данило Омельянченко(відеозйомка й монтаж).
Коротко про композиційний задум
Експозиція
Селище Бородянка, що на Київщині. Пам’ятник Тарасу Шевченку розстріляли російські війська під час масштабного вторгнення в Україну.
Основна частина. Поезія “Минають дні, минають ночі…”
Тло-відеохроніка національного руху українців, яка створює ефект навіювання думок виконавиці , наголошує на позачасовості та позапросторовості творчості Тараса Григоровича Шевченка.
Мелодія Мирослава Скорика ля-мінор, що вважається духовним гімном України, додає відео експресії й разом зі світлиною та історичною хронікою посилює виховний аспект відеоролика.
Заключна частина
Прийом тавтології (текстове повторення озвучених виконавицею рядків ) підсилює ідейне звучання вірша .
Реалізація засобів виразного читання
Перша строфа- роздуми поета над важкою долею своєю і пригнобленого люду. Темп читання -повільний, інтонація роздумів і переліку днів, що минають, тому паузи довгі, темп читання повільний, чітко виокремлюються слова , на який падає логічний наголос.
І раптом –біль, нестерпний, пекучий- немає долі!
Змінюється інтонація, відчуваємо хвилювання, темп швидкий, паузи короткі, відчай підсилюють риторичні звернення до Бога…
А далі- заклик до дій! Темп швидкий, схвильованість, емоційна напруга…
Стислий аналіз поезії
Тарас Шевченко твердо переконаний, що людина не повинна бути пасивною, вона мусить боротися за своє майбутнє. Байдужість, на думку
Т. Шевченка,— це найстрашніше, що може бути в житті:
Страшно впасти у кайдани,
Умирать в неволі,
А ще гірше — спати, спати
І спати на волі.
Поезія «Минають дні, минають ночі…» — це глибоко патріотичний твір, у ньому чітко окреслюється позиція поета-борця, який закликає читачів до активних дій на користь свого народу, своєї країни. Тарас Григорович,, звертаючись до долі, просить у неї не багатства:
А дай жити, серцем жити
І людей любити…
На думку Кобзаря, людина не повинна бути байдужою, бо байдужість страшніша за зло, вона замаскована, не знати від кого її чекати, а до зла і боротьби із ним людина морально себе . Тому поет пише:
Доле, де ти! Доле, де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї, жаль, Боже,
То дай злої! Злої!

У дні потрясінь, революцій та війн слово Кобзаря актуальне як ніколи. Сьогодні в рядках поезій , написаних Тарасом Григоровичем, знаходимо силу, віру й наснагу.

Читаємо Шевченка і розуміємо, що він наш сучасник. Немає людини, котра, прочитавши твори Шевченка, не упізнала б себе або життя країни в певних рядках. Не знайдеться людини, яка б не знала, хто він, і не змогла б згадати бодай рядок із його віршів. Відкриваємо поезію Шевченка й розуміємо, що вона написана ніби зараз, написана так узагальнено й містко, що можна будь-коли його читати -і це буде накладатися на будь-яку політичну ситуацію. Секрет Шевченка у позачасовості й позапросторовості.

Чому треба знати і вчити вірші Шевченка?

Бо в них знаходимо відповіді на всі злободенні запитання, бо вони вчать любити красу, світ, Україну, Людину…

Річниці з дня народження Тараса Шевченка присвятили свої роботи студенти групи ВМ-222 ВСП “ВФК УДУНТ” .На заняттях з української літератури вони пригадали вивчені в школі поезії й експериментували, візуалізуючи їх за допомогою програми WordArt(Tagul), втілюючи слово , його зміст у форму й колір. Створювати хмари слів(каліграми)- це цікаво, захопливо, це можливість експериментувати з безліччю варіантів і бачити результати після кожної візуалізації.Можна налаштувати будь-яку частину : словА, форму, шрифт, колір, макет тощо. Робота та її результат студентам до вподоби.

adminhq
Author